Nie ulega wątpliwości, że wielu ludzi marzy o własnej firmie. Decydujemy wówczas sami o sobie i niejednym wydaje się, że wówczas można robić dosłownie wszystko. Prawda jednak jest taka, że prowadzenie działalności gospodarczej wiąże się z określonymi wymaganiami, a jeśli ich nie spełnimy, to nie będziemy mogli mieć własnej firmy. Od czego więc powinniśmy zacząć, aby mieć pewność, że faktycznie uda nam się nie tylko uruchomić własną firmę, ale również poprowadzić ją w taki sposób, aby przynosiła nam ona jak największe korzyści?
Co na początek?
Oczywiście, żeby założyć własną firmę na początek potrzebny będzie nam pomysł czym chcemy się zajmować. Dlatego też, powinniśmy się zastanowić w czym jesteśmy dobrzy, co chcielibyśmy robić, ale także trzeba sprawdzić, czy na rynku jest zapotrzebowanie na takie usługi, czy jest szansa, że w miejscu w którym planujemy założyć naszą firmę faktycznie znajdziemy klientów, którzy będą do nas przychodzili i staną się naszymi wiernymi klientami. Będziemy musieli się także zastanowić czy będziemy działać samodzielnie i chcemy otworzyć jednoosobową działalność gospodarczą, czy może chcemy mieć wspólników. Warto się także zastanowić czy nie wyjdziemy na tym lepiej, jeśli zamiast takiej jednoosobowej działalności otworzymy spółkę cywilną. Tak naprawdę wszystko ma swoje mocne i słabe strony, dlatego warto na spokojnie porównać wszystkie dostępne opcje.
Odpowiednie dokumenty
Kiedy już podjęliśmy ostateczną decyzję, że chcemy otworzyć firmę, to musimy najpierw ją zarejestrować wypełniając odpowiedni formularz.
Kiedy już otrzymamy informację, że rejestracja się udało i wszystko przebiegło tak jak powinno, będziemy mogli się zabrać za organizowanie kolejnych dokumentów. Takich jak chociażby nadanie Numeru Regon czy Numeru Identyfikacji Podatkowej – NIP, jeśli jeszcze go nie mamy. Co więcej, trzeba będzie się również zastanowić nad tym, jaki podatek chcemy płacić, bo od wybranego przez nas rodzaju, będzie ostatecznie zależało to, ile go tak naprawdę będziemy musieli wpłacać. To wszystko jest ważne i może się wydawać skomplikowane, jednak przy odrobinie pomocy na pewno nie będzie źle. A kiedy już to wszystko zorganizujemy i nasza firma będzie mogła podjąć działanie, to nie możemy zapominać, że będziemy mieli 7 dni na to, aby zarejestrować się w ZUS, jako płatnik ubezpieczenia. Dopełnienie tych wszystkich formalności jest niezwykle ważne, dlatego dokładnie powinniśmy pilnować wszystkich narzuconych terminów, tak aby od samego początku nie wpaść w żadne konflikty z prawem i nie narobić sobie kłopotów. Jeśli będziemy mieli jakiekolwiek wątpliwości i problemy, to możemy poprosić o pomoc w odpowiednich urzędach, a tam znajdziemy kogoś, kto pomoże nam prawidłowo wypełnić te wszystkie pisma. Warto zobaczyć co możemy tutaj zrobić, od czego powinniśmy zacząć zakładanie naszej firmy. Im dokładniej wszystko przemyślimy, tym większa będzie nie tylko pewność, że otworzymy biznes, który faktycznie przyciągnie rzecze klientów, ale również, że będziemy wiedzieli, jak i do kiedy musimy przedstawić wszystkie niezbędne dokumenty.
Tak, aby nasza działalność gospodarcza mogła być uznana za w pełni legalną i mogącą spokojnie działać na podstawie niezbędnych dokumentów.