Każdy przedsiębiorca, który wykazał kwotę podatku wyższą od należnego w danym okresie rozliczeniowym, ma możliwość starania się o zwrot nadpłaty podatku VAT. Wszystko to za sprawą przepisów ustawy o podatku VAT, dzięki czemu jasne i klarowne stały się przepisy oraz regulacje dotyczące właśnie zwrotu nadpłaconego podatku. O jakich rzeczach trzeba jednak pamiętać w ramach tych regulacji? Przede wszystkim warto mieć na uwadze, że będziemy musieli wykazać, iż zwrot rzeczywiście nam się należy. Bardzo ważne w tym wszystkim jest jednak to, że sami możemy zdecydować o tym, w jakim terminie mamy otrzymać zwrot nadpłaconego podatku VAT.
Do wyboru mamy trzy termin, czyli 25 dni, 60 dni oraz 180 dni. Na który z tych terminów powinniśmy się zdecydować? Zależy to oczywiście od konkretnych sytuacji, natomiast warto jest znać te przepisy, aby w razie konieczności móc bez problemu starać się o zwrot podatku VAT.
Zwrot podatku VAT – jaki termin?
Wybór terminu zwrotu podatku VAT zależy oczywiście od okoliczności przewidzianych w ustawie. Terminem podstawowym są 60 dni – chodzi tutaj o czynności opodatkowane tak w kraju, jak i poza jego terytorium.
Znaczenia nie mają natomiast między innymi rodzaj zakupów czy stawka podatkowa. 25 dni to z kolei termin skrócony i jest to termin tylko dla tych, którzy spełniają określone w ustawie warunki. Ostatni termin, czyli 180 dni dotyczy natomiast wszystkich tych podatników, którzy w danym okresie rozliczeniowym nie wykazali żadnej sprzedaży, lecz zrealizowali zakup, który to jest ściśle związany z działalnością opodatkowana – działalność ta musi natomiast uprawnić do odliczenia podatku naliczonego. Warto przy tym wszystkim pamiętać, że termin może zostać wydłużony decyzją naczelnika urzędu skarbowego, jeżeli ten będzie chciał w sposób dodatkowy zweryfikować złożoną deklarację.
Powodem takiej dodatkowej weryfikacji mogą być na przykład błędne dane albo w sytuacji, kiedy kwota podatku naliczonego znacząco wzrosła w porównaniu do poprzednich okresów rozliczeniowych.